Welkom,

Deze blog heb ik ontwikkeld voor de differentiatieminor die ik volg. Ik zit in het vierde jaar van de opleiding Personeel en Arbeid. In dit blok volg ik de differentiatieminor "De wereld van communicatie". Op deze blog zijn de individuele opdrachten die ik dit blok heb uitgevoerd te vinden.

Veel lees plezier!

Renate Pronk

maandag 15 september 2008

Trend uit het heden : Gezond leven

Door de aanwezigheid van de trend van het slechte eten is er een nieuwe trend ontstaan, gezond leven. Door de volle agenda ‘s was er steeds minder tijd om met zorg een gezonde maaltijd op tafel te zetten. Dit heeft geleidt tot ongezonde kinderen door foute eetstijl en vele gezondheidsklachten zoals overgewicht en hart- en vaatziekten.
De huidige trend die hierop inspeelt is gezond leven. Deze trend kan als volgt worden geplaatst in de trendpiramide.

Meganiveau
Op dit moment zijn er veel mensen die aan gezondheidsklachten leiden door ongezond te eten. Om fit, energiek en jong te blijven is de huidige megatrend, gezond leven aanwezig. Deze trend geeft aan dat het op dit moment belangrijk is voor veel mensen om een gezond leven te leiden ondanks de drukke agenda’s.

Maxiniveau

De maxitend binnen de megatrend gezond leven is bewust eten. Mensen willen gezonder leven om vooral jong, energeiek, fit en gezond te blijven. Een van de manieren om dit te behalen, naast meer bewegen, sporten, ontspanning, is bewuster eten. Door er bewust van te worden wat je binnen krijgt op een dag kan je er voor zorgen gezonder te eten, wat meewerkt aan een gezonder leven.


Microtrend
De microtrend is het “Ik kies bewust” keurmerk. Zoals eerder genoemd willen mensen gezond blijven ondanks de drukke levensstijl door bewuster te zijn van wat ze eten. Maar op dit moment zijn er zo ontzettend veel producten dat het lastig is om te bepalen welke producten gezond voor je zijn. Daarom heeft de stichting “Ik kies bewust” een logo ontwikkeld voor op producten die het gezondst, van de betreffende productgroep, voor je zijn. De producten met het logo bevatten minder zout, suiker en verzadigde vetten.